Pátý semestr na FIT ČVUT

2022-02-02

Uplynuly dlouhé 3 měsíce prázdnin a přišel čas na 5. semestr. Jak probíhal? Více v tomto článku.

Pátý semestr pro mě narozdíl od předchozích zimních semestrů začal už o týden dříve, jelikož jsem se rozhodl cvičit předmět Programování a algoritmizace 1, a to rovnou čtyři cvičení. Novinkou bylo také to, že jsem se po roce a půl vrátil na kolej do Prahy, kvůli prezenční výuce. Časově byl tedy 5. semestr docela náročný, a to i přesto, že jsem upustil od svých typických cca 35 kreditů - měl jsem předměty za 30 kreditů, z čehož 9 kreditů bylo v podstatě "zadarmo". Kromě učení (se) a učení (jiných) jsem se navíc ještě zapojil do vedení volnočasového klubu pro mladé v mém rodném městě, dá se tedy říct, že jsem si neodpočinul ani o víkendu.

Úvod do kulturní a sociální antropologie [BI-KSA] (A, 2 kredity)

Jednoznačně nejjednodušší předmět, přesto bych se o něm nebál tvrdit, že jeho přínos je jeden z největších. Kdybych měl shrnout nejdůležitější poselství tohoto předmětu, je to: "Nebuďte uzavření ve své vlastní sociální/kulturní bublině, a nemějte předsudky vůči jiným".

Předmět měl každotýdenní přednášky, kde se probírala různá témata, od Hudby, Etiky, Náboženství, přes Sociální život věcí až k Manipulaci a lži nebo třeba Evoluci. Přednášející vždy předvedl/a téma z úplně jiného pohledu, než jak jsme na něj zvyklí s cílem rozpoutat diskuzi, která byla opravdu zábavná a stála za to.

K zakončení předmětu bylo třeba napsat jednostránkové zamyšlení na vybranou přednášku a následně se zúčastnit ústní debaty s přednášející/m. Předmět byl opravdu jednoduchý, protože stačilo přijít na jednu přednášku, napsat za 2 hodiny zamyšlení a známka (A pro většinu studentů) bylo na světě už v 6. týdnu semestru.

KSA mi otevřela oči v mém přístupu k některým lidem a dá se říct, že mi pomohla také při vedení onoho volnočasového klubu pro mladé.

Ekonomické a manažerské principy [BI-EMP] (A, 4 kredity)

Další ze "zdarma" předmětů, zabývající se úvodem do problematiky vedení vlastní firmy, daní a dalších ekonomických oblastí.

Předmětu jsem se zpočátku docela bál, strach ale zcela odpadl po prvním cvičení, kde nám bylo řečeno, že semestrální projekt (podnikatelský plán vlastní firmy) nám je odpuštěn a stačí si tedy napsat v posledním týdnu semestru zkouškový test, kde "nikdo nebude hlídat, zda neopisujeme".

I přesto, že se kvůli výše uvedenému na přednášky a cvičení 90% studentů vykašlalo, jsem se rozhodl na cvičení chodit a nelituji. Cvičící vždy s nadhledem vysvětlil danou problematiku, odpověděl jednomu zvídavému studentovi (nebyl jsem to já) na otázky typu "Jak odvést legálně na daních co nejméně" a pobavil nás příběhem "o panu Škrtovi a Milušce".

Předmět byl pro mě velmi zábavný a odnesl jsem si z něj mnoho důležitých a praktických poznatků, například už konečně vím, jaký je rozdíl mezi DPP, pracovním poměrem, živnostenským listem a vlastním s.r.o.

Technologie pro vývoj SW [BI-GIT.21] (Z, 3 kredity)

Poslední z trojice předmětů, kde jsem nemusel vynaložit v podstatě žádné úsilí pro získání kreditů. Tento předmět, jak již jeho název napovídá, se zabývá technologií GIT, která slouží k verzování kódu.

Přednášky byly rozděleny do tříhodinových tématických bloků v pátek odpoledne, které se konaly každé dva týdny. Nutno říci, že předmět patří do nové akreditace určené pro prváky, a vyučuje hodně základní příkazy, během přednášek jsem tedy většinou dělal úkoly do jiných předmětů, protože jsem většinu obsahu znal.

Zápočet byl udělen za vypracování 2 domácích úkolů (zvládl jsem je na přednášce) a za verzování úkolů v libovolném předmětu (já si zvolil předmět BI-TWA, pro prváky byl zamýšlen předmět BI-PA1).

Bakalářský projekt [BI-BPR] (Z, 2 kredity)

Předmět, jehož cílem je si vybrat téma bakalářské práce, navázat komunikaci s vedoucím, udělat nějakou základní analýzu a vytvořit zadání. Nejsou zde žádné přednášky a vše je o domluvě s vedoucím práce. Hodně studentů má s tímto předmětem a s výběrem zadání veliký problém, což naštěstí nebyl můj případ.

V letním semestru jsem cvičil předmět Programování a algoritmizace 2, a s jedním z mých spolucvičících jsem se i v průběhu prázdnin aktivně bavil o své budoucí bakalářské práci. Měl jsem hodně nápadů, od restauračního systému hlídající vaše kalorie, přes komunikační nástroj pro vedení týmu až po zpěvník pro náboženská shromáždění. Když jsem poslední zmíněné téma popsal spolucvičícímu, bylo jasné, že mám téma i vedoucího - stačilo jen upřesnit zadání. Nedalo to mnoho práce, a v říjnu jsem už měl schválené zadání v systému pro závěrečné práce a po pár hodinách analýzy a rozhovorech s vedoucím kapely v náboženském shromáždění už jsem měl dostatek poznatků pro získání zápočtu z BI-BPR.

Jsem rád, že je na přípravu tématu bakalářské práce myšleno v samostatném předmětu, a že je to ohodnoceno alespoň těmi 2 kredity no a samozřejmě se těším na to, až toto téma rozvedu a za půl roku napíšu svou bakalářskou práci.

Pravděpodobnost a statistika [BI-PST] (A, 5 kreditů)

Poslední bakalářská matematika, zaměřená na pravděpodobnost a statistiku.

Předmět se skládal z každotýdenních přednášek, kde, jako v každé matematice, se sáhodlouze vysvětlovaly teoretické podklady. Na to pak navázala cvičení, kde jsme na začátku vždy napsali desetiminutový test, a pak jsme na teorii navázali a spočítali příklady na daná témata.

Zápočet byl udělen jednak za ony desetiminutovky na cvičeních, jednak za vypracování domácího úkolu v trojčlenném týmu. Díky kontaktní výuce jsem byl schopen tým poskládat s lidmi, se kterými jsem se v průběhu bavil, a tak se nám taky dobře pracovalo. Zkouška se skládala z 6 velkých příkladů na jednotlivá témata - základy pravděpodobnosti, nezávislé jevy, náhodné veličiny, statistické odhady, testování hypotéz... byť to tak nevypadalo, podařilo se mi nakonec dostat na předtermín, a tak jsem měl předmět uzavřen ještě před Vánoci.

Předmět určitě nepatřil mezi nejlehčí, díky testům na cvičení jsem byl však nucen se pravidelně připravovat - mohl jsem tedy jít na předtermín a úspěšně zakončit předmět.

DB Technologie pro Big Data [BI-BIG] (A, 4 kredity)

Velmi zajímavý předmět, který byl ale kvůli špatnému vedení a přístupu přednášejících a některých cvičících hodně cringe. Cílem předmětu je popsat, co to vlastně Big Data jsou, jak používat Docker kontejnery, NoSQL databáze, Apache Spark, Hadoop a ElasticSearch.

Předmět se skládal z každotýdenních přednášek, kde každé téma měl/a jiný/á přednášející. Prezentace byly bohužel často špatně čitelné (naskenované obrázky v PDF), nebo je přednášející procházeli tak rychle, že si z toho nešlo mnoho zapamatovat. Na poslední přednášku navíc ani žádný přednášející nepřišel, a nikdo se neomluvil. Cvičení zase probíhala většinou stylem "na Courses (systém pro studijní materiály, pozn.) najdete teoretický text a zadání, to vypracujte", a jednotlivé "Use case" - bodované úlohy ze cvičení byly opravovány za extrémně dlouhou dobu.

Byť byl předmět v informačním systému veden jako zakončený klasifikovaným zápočtem, ve skutečnosti se dá říct, že se skládal ze zápočtu a zkoušky, akorát s jedním pokusem, což také hodnotím vcelku negativně. Přestože komunikace vůči studentům nebyla na příliš dobré úrovni, s pomocí zkoušek z minulých let se na "zápočtový" test dalo připravit a zvládnout ho.

Předmět nehodnotím příliš kladně a myslím si, že je zde toho ještě co dohánět na to, aby se dostal na úroveň, kterou mají ostatní předměty na FITu.

Tvorba webových aplikací [BI-TWA] (A, 5 kreditů)

Předmět zaměření Webové inženýrství, který má za cíl předvést základní technologie používané pro vývoj webových aplikací - HTML, CSS, Javascript, DOM, AJAX, návrhové vzory, architektury...

Předmět se skládal z každotýdenní přednášky, kde se vždy dané téma vysvětlilo po teoretické stránce, následované cvičením, kde jsme si měli možnost danou věc vyzkoušet prakticky.

Hodnocení předmětu by se dalo popsat kódem předmětu - byla to docela bitva. Pokud chtěl člověk získat nejlepší možné hodnocení, musel vypracovat 3 úkoly (to bych ale nebyl já, abych nevypracoval všechny 4), a pak ještě v týmu dělat na semestrální práci. Měl jsem ale hodně velké štěstí na tým, kde byl jeden velmi aktivní a iniciativní člověk, který v podstatě celou práci zorganizoval, a mně tak stačilo dělat pouze dílčí úkoly - o organizaci se postaral on. Zkouška byla pohodová písemka, která se dala v pohodě napsat jen ze znalostí z účasti na přednáškách, a následná ústní zkouška, která mi byla odpuštěna, protože jsem měl dost bodů.

Předmět byl zábavný a záživný, bohužel, jak si to uvědomují i sami vyučující předmětu, je v něm strašně mnoho témat, které je třeba vysvětlit strašně krátce, což mnohdy vedlo k tomu, že to byla opravdu bitwa (dobře, už si dám pohov s těmi vtipy) stihnout se danou technologii, o které by mohl být celý předmět, naučit za jednu přednášku a cvičení.

Programovací paradigmata [BI-PPA] (A, 5 kreditů)

Předmět je zaměřený na funkcionální logické programování, což je zcela jiný model, než klasické imperativní programování, které jsem znal doposud.

Předmět byl vyučován v češtině i angličtině, já si tedy z časových důvodů vybral anglické přednášky a česká cvičení. Anglické přednášky byly úžasné a zábavné především díky skvělému přednášejícímu, stejně tak česká cvičení byla úžasná díky skvělému cvičícímu.

Zápočet byl udělen za každotýdenní kvízy, které byly díky skvělým přednáškám opravdu velmi jednoduché (a navíc z nich stačilo mít správně celkem 5 odpovědí z 20), a za vypracování semestrální práce. No a to bych nebyl já, abych se do jednoduché semestrální práce neponořil po hlavě a neudělal ji dvakrát tak rozsáhlou, každopádně nelituji - stálo to za to. Zkouška byla tvořena teorií a příklady z lambda kalkulu, funkcionálního programování v LISPu a logického programování v Prologu a následně ústní zkouškou. Na zkoušku se dalo skvěle připravit jak z cvičení, tak ze zkoušek z loňských let.

Díky skvělým (ano, opakuji se) vyučujícím byl předmět jeden z nejlepších, které jsem na FITu zažil a jsem velmi rád, že jsem ho mohl absolvovat.

Učení prezenčně?

Jak už jsem na začátku zmínil, tento semestr jsem si naložil 4 paralelky předmětu BI-PA1.21 (to .21 je kvůli nové akreditaci, obsah je stejný jako s BI-PA1). 4 paralelky, to bylo celkem 192 studentů, které jsem měl spolu s dvěma úžasnými spolucvičícími. Učení mě ohromně bavilo, jednak proto, že jsem mohl vypracovávat každý týden ProgTestové úlohy, jednak proto, že mě baví a naplňuje učit studenty, jak programovat a nutno říct, že je to docela bavilo. Naše pondělní paralelky měly dokonce téměř 80 % úspěšnost u zápočtů (celková úspěšnost byla 60 %) a byly jedny z nejvýkonnějších.

Byť mě učení bavilo, do letního semestru jsem se (nejen) kvůli bakalářské práci rozhodl si dát semestr pauzu, v každém případě se ale těším na pokračování v zimním semestru :-)

Slovo závěrem

5. semestr byl po roce a půl - 3 semestrech distanční výuky konečně kontaktní. Opět jsem projezdil přes 10 000 km vlakem, projedl jsem desetitisíce korun v menze, projezdil se po eskalátorech v Kauflandu na Podbabě, a zažil krušné chvilky se spolubydlícím na koleji, se kterým jsme si nesedli - dokonce natolik, že jsem byl víceméně nucen se přestěhovat na jiný pokoj. Kontaktní - prezenční výuka je mnohem lepší než distanční, fyzický kontakt s ostatními studenty, rozhovory, přátelství a ten pocit, že opravdu s někým na té přednášce / cvičení jsem a že se můžu aktivně zapojit byl úžasný a to jak ze strany studentské, tak z té strany učitelské.

O mně

Jsem programátor webů, mobilních aplikací a YouTuber

Kontakt

V případě zájmu pište na:
kvetinac97[zavinac]email[tecka]cz